آرتیست بیوتی

معرفی بروزترین لوازم آرایشی و بهداشتی

آرتیست بیوتی

معرفی بروزترین لوازم آرایشی و بهداشتی

سینمای خانگی و باند خانگی

اگر به‌دنبال لذت واقعی موسیقی هستید، در این راهنمای خرید تمام موارد لازم جهت درک نیاز‌ها با توجه به کاربری و یافتن بهترین سیستم صوتی آموزش داده می‌شود. 


سینمای خانگی و سیستم صوتی حرفه‌ای در واقع دو مفهوم در خود دارد:


هنگامی‌که به‌دنبال محصولی ایده‌آل با توجه به محیط سکونت خود برای تجربه‌ی صوتی فراگیر، یک سیستم سینمای خانگی تهیه می‌کنید.

از سینمای خانگی تنها انتظار ارایه‌ی بلندی و کیفیت فراتر از نمونه‌ی ارایه شده توسط تلویزیون خود را دارد که در این حالت برحسب نیاز و بودجه، یک سیستم صوتی به شما معرفی می‌شود.

باند خانگی علت اقبال روزافزون به سیستم‌های صوتی ورای قدرت و کیفیت آن، مواردی نظیر خرید تلویزیون‌های مدرن با انواع نمایشگرهای جدید است. با بهبود طراحی و کاهش ضخامت تلویزیون‌های مدرن، شاهد افت محسوس عملکرد بخش صوتی آن‌ها هستیم که این موضوع نیاز استفاده از سیستم صوتی توانمند و باکیفیت در کنار تلویزیون را افزایش می‌دهد. البته دلیل این امر روشن است، در کابینت تلویزیون‌های مدرن، دیگر فضایی مناسب برای جای‌گیری یک سیستم صوتی قدرتمند وجود ندارد.


 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی


در حقیقت بسیاری از تلویزیون‌های مدرن موجود در بازار، هنگام تست کیفیت صدا نمره خوبی نخواهند گرفت. البته این نمره برای استفاده‌ی روزانه از تلویزیون و تماشای مصاحبه‌های تلویزیون مناسب و کافی است؛ ولی هنگام تماشای فیلم‌های سینمایی حتی فیلم‌های تلویزیونی، صدایی فراگیر و باکیفیت می‌تواند به‌طور قابل توجهی منجر به بهبود تجربه‌ی کاربران شود. فراموش نکنید که صدایی شفاف، فراگیر و دقیق نیمی از تجربه‌ی ایده‌آل محتوای چندرسانه‌ای است. پس برای آن دسته از کاربرانی که به‌دنبال شرایطی ایده‌آل برای لذت بردن از فیلم‌های سینمایی یا موسیقی هستند، تحقیق و انتخاب دقیق سیستم صوتی قویا توصیه می‌شود.


راه کار مناسب، خرید و ارتقا سیستم صوتی است. سیستم‌های صوتی بنا به نیازهای شما انواع گوناگون با کارایی متفاوت دارند. این حقیقتی است که صرف تمایل و بدون نیاز سنجی خود نباید به اقیانوس عمیق صدا پا بگذارید وگرنه و به‌عنوان مثال شباهت ظاهری همین عبارت «سینمای خانگی» می‌تواند تمام رویاها و البته کشتی پس انداز شما را غرق کند. به همین دلیل در وهله‌ی اول نیاز است تا با انواع سیستم‌های صوتی آشنا شوید.


فهرست

نیاز خود را بشناسید

اندازه و ابعاد اتاق

آکوستیک و چینش سیستم صوتی

انواع سیستم صوتی

کانال سیستم صوتی چیست

اسپیکر یا بلندگو چیست

فناوری‌های پخش صدا

اتصال و درگاه‌های ارتباطی

سوالات متداول

برند‌های سیستم‌های صوتی

سیستم‌های صوتی معمولا از دو بخش تشکیل می‌شوند. بخشی به‌عنوان مغز سیستم وظیفه‌ی مدیریت مجموعه را برعهده دارد که انواع مختلفی دارد. بخش دیگر مجموعه‌ای از بلندگوها هستند که بنا به کارایی و توان در کنار هم قرار می‌گیرند.


سیستم صوتی Home theater in a box

واژه‌ی سینمای خانگی عموما به این دسته از محصولات اطلاق می‌شود. سیستم Home theater in a box  به‌طور معمول از ۵ بلندگو صدای فراگیر، یک ساب‌ووفر و یک تقویت کننده یا آمپلی‌فایر تشکیل شده است. این متعلقات به همراه اتصالات، درون یک جعبه عرضه می‌شود که این نوع ترکیب به HTiB نیز معروف است. این دسته از سیستم‌های صوتی گزینه‌ای ایده‌آل برای تجربه‌ی صدایی فراگیر به‌خصوص هنگام تماشای فیلم‌های سینمایی هستند.


ساندبار (Sound bar)

ساندبار یک جعبه با طول زیاد است که درون خود چندین بلندگو را جا داده است. علاوه بر اینکه در بعضی ساندبارها قابلیت اتصال به ساب‌ووفر نیز وجود دارد. اتصال به ساب‌ووفر به‌صورت بی‌سیم یا با سیم نیز انجام شود. ساندبارها به دلیل ابعاد کوچک‌تر خود و توانایی مناسب پخش صدا، طی سال‌های گذشته به گزینه‌‌ی محبوبی تبدیل شده‌اند.


سیستم‌ صوتی کامپوننت (Component)

در سیستم‌های صوتی کامپوننت، دستگاه اصلی، معروف به پخش‌کننده AV است که بلندگوها و البته تلویزیون به آن متصل می‌شود. در این دسته از سیستم‌های صوتی رده‌بالا و گران‌قیمت، عموما کاربران خود به تهیه و چیدمان بخش‌های مختلف اقدام می‌کنند.


سیستم صوتی کامپوننت مجزا (Component separates)

محصولات کامپوننت مجزا (یا ترکیبی مجزا) به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که در آن به‌جای استفاده از پخش‌کننده، از انواع آمپلی‌فایر به‌عنوان واحد مدیریت سیستم استفاده می‌شود. اما تفاوت AV با آمپلی‌فایر‌ در چیست؟


به‌طور خلاصه می‌توان گفت که گیرنده‌های AV دستگاه‌هایی همه‌کاره هستند و خود از بخش‌های مختلفی مانند تیونر، پیش‌آمپلی‌فایر و آمپلی‌فایر تشکیل شده‌اند. اما در سیستم‌های صوتی ترکیبی مجزا که عموما توسط کاربران حرفه‌ای به کار گرفته می‌شوند، کاربر به خرید مجزای هر یک از بخش‌های مذکور اقدام می‌کند. در این دسته از سیستم‌های صوتی می‌توان با انتخاب دقیق هر یک از بخش‌ها، نوع صدای خروجی را نیز تنظیم کرد؛ به‌عنوان مثال می‌توان اجزا را به نحوی انتخاب کرد که صدایی شفاف و دقیق برای ژانر‌های موسیقی کلاسیک تولید شود.


نیاز خود را بشناسید

مهم‌ترین راهنما برای رسیدن به سیستم صوتی مطلوب، تعیین نوع محتوا است. حتما نباید یک سیستم صوتی ۷.۱ یا اسپیکرهای فوق‌العاده داشته باشید. در حقیقت قبل از هر کار شما باید بدانید به چه گوش می‌دهید؛ اهل تماشای بازی ویدیوی، ورزش، فیلم و برنامه‌های فرهنگی یا شیفته‌ی موسیقی هستید. انتخاب هر کدام به شما کمک زیادی برای یافتن سیستم صوتی ایده‌آل می‌کند. اگر شیفته فیلم‌های bluray هستید، احتمالا باید دستگاهی بخرید که در قابلیت پخش دیسک‌های bluray را نیز داشته باشد. طیف گسترده‌ای از انواع محتوا وجود دارد که در ادامه به مرسوم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:


تلویزیون معمولی تا تلویزیون‌های کابلی

استفاده از شبکه‌های پخش آنلاین مانند نتفلیکس و یوتیوب

استفاده از فیلم و ویدئو ذخیره شده در رایانه یا گوشی موبایل

بازی‌های ویدیوی و کنسول‌های بازی مانند پلی‌استیشن

استفاده از دیسک‌های Blu-ray، DVD و CD، با فرمت‌های صوتی دالبی و فراگیر

صفحات وینلی گرامافون (Vinyl LPs)

اگر موسیقی گوش می‌دهید یک جفت بلندگو می‌تواند، انتخاب خوبی برای شما باشد. با این جفت بلندگو علاوه بر موسیقی می‌توانید از تلویزیون و حتی بعضی فیلم‌ها لذت لازم را ببرید. اگر شنونده آماتور موسیقی هستید، یک جفت بلندگو دیجیتالی با کیفیت مناسب همه چیزی است که به آن نیاز دارید. با خرید یک ساب‌ووفر کوچک هم کیفیت باس بهبود مناسبی می‌یابد که هزینه چندانی برنمی‌دارد.


اگر بیش از یک شنونده‌ی آماتور هستید و می‌خواهید هر روز از روح موسیقی تغذیه کنید، یک جفت بلندگو ایستاده (floor standing speakers) انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. حتی سایز کوچک بلندگو ایستاده با چند درایور می‌تواند تجربه لذت شما را از موسیقی چند برابر کند، بدون اینکه فضای زیادی از اتاق شما اشغال کند.


اگر شیفته تلویزیون هستید و می‌خواهید فیلم و موسیقی را عمیق‌تر تجربه کنید، یک ساندبار یا ترکیب یک ساندبار با ساب‌ووفر بی‌سیم می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در بازار هم گستره انتخاب خوبی از نظر کیفیت و قیمت برای این خرید در انتظار شما است. البته در نظر داشته باشید صدای فراگیر لذت تماشای فیلم را چندین برابر خواهد کرد.


اگر خوره‌ی فیلم‌‌های سینمایی و شیفته صدای فراگیر هستید و به محتوای باکیفیت آن دسترسی دارید (پخش صدای چند کاناله)، باید به فکر چیدمان بلندگوها درون یک سیستم صدای دوبعدی یا فراتر از آن و سیستم‌های پخش صدای سه‌بعدی باشید. لیکن قبل از هر کاری باید فضای اتاق خود و عوامل محیطی آن را بررسی کنید. 


اندازه و ابعاد اتاق

فضای اتاق راهنمای خوبی است که تکلیف بسیاری از مسایل را روشن می‌کند. اگر به مشاوری حرفه‌ای برای پیاده‌سازی سیستم صوتی مراجعه کنید، اولین سؤال از شما این خواهد بود: ابعاد اتاق شما چقدر است؟ در حالت ایده‌آل، مشاور قصد فروختن اسپیکرهای بزرگ‌ و گران‌تر را ندارد، بلکه به‌دنبال چشم‌اندازی از عوامل محیطی منزل شما که در عملکرد سیستم صوتی مؤثر است. این اطلاعات اولین گام است که کاربران را به انتخاب گزینه‌‌ای ایده‌آل هدایت می‌کند.


یک سیستم صوتی حرفه‌ای و قدرتمند می‌تواند برای اتاقی کوچک دردسری بزرگ باشد و در طرف مقابل ساندباری با توانایی محدودی در محیط‌های بزرگ توانی برای خودنمایی نخواهد نداشت. معمولا اتاقی کوچک که از همه طرف با دیوار محسور شده، مکان مناسبی برای سیستم صوتی قدرتمند نیست. اولین مشکل را زمانی تجربه می‌کنید که احساس می‌کنید اسپیکرها چقدر دست و پا گیر هستند و فضای اتاق کوچک‌تر شده است. مشکل دوم زمانی رخ خواهد داد که متوجه می‌شوید صدای باس در عین جذابیت پژواک‌های دارد که در فضای کوچک آزار دهنده هستند. این دسته از سیستم‌های صوتی برای اتاق‌های بزرگ یا نشیمن انتخاب مناسب‌تری است. سیستم‌های صوتی فراگیر نیز به کمک بلندگوهای عقب و بالایی خود نیز با حمایت از پخش صداهای ویژه، می‌توانند به تلقین حباب سه‌بعدی بپردازند. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد